Publications

Les publications

Articles scientifiques

  • Maurel, C ; Alonso Ugaglia, A. et Del’homme, B. (à paraître), « Evolution of the concept of performance in the wine industry: a literature review », International Journal of Entrepreneurship and Small Business (accepted for publication)
  • Gillet-Monjarret C. & Rivière-Giordano G. (2017 (à paraître)), « La vérification sociétale : une revue de la littérature », Comptabilité Contrôle Audit, Vol.  n°, pp.
  • Duval, L., Maurel, C. and Viviani, J-L. (2016), « Analysis of the determinants of export modes used by French wine businesses », International Journal of Entrepreneurship and Small Business, Vol. 29 n°4, pp. 627-650
  • Chollet P., et Sandwidi B. (2016), « L’impact sur les marchés financiers européens de la diffusion d’alertes sociétales et de leurs évènements déclencheurs », Finance Contrôle Stratégie, Vol. 19 n°2, pp. 23 pages
  • Cellier A., Chollet P. et Gajewski J-F. (2016), « Do investors trade around social rating announcements », European Financial Management, Vol. 22 n°3, pp. 484–515
  • Cellier A. et Chollet P. (2016), « The effects of social ratings on firm value », Research in International Business and Finance, Vol. 36 n°, pp. 656-683
  • Celhay, F. Boysselle, J. Cohen, J. (2015), « Food Packages and Communication through typeface design: The exoticism of exotypes », Journal of Food Quality and Preference, Vol. 39 n°, pp. 167-175
  • Temri L., Rivière-Giordano G. et Kessari M.E (2015), « Innovation et RSE dans les entreprises agroalimentaires du Languedoc-Roussillon : le rôle de la performance économique », Innovations – Cahiers d’économie de l’innovation, Vol.  n°46, pp. 115-139
  • Amadieu, P., Maurel, C. et Viviani, J-L. (2013), « Intangibles, export intensity, and company performance in the French wine industry », Journal of Wine Economics, Vol. 8 n°2, pp. 198-224
  • Chollet P., Lajili Jarjir S. et Cuzacq N. (2013), « New Challenges of ESG Issues », Bankers, Markets and Investors, Vol. 125 n°0, pp. 4-10
  • Cellier A., Chollet P. et Gajewski J-F. (2011), « Les annonces de notations extra-financières véhiculent-elles de l’information au marché ? », Finance Contrôle Stratégie, Vol. 14 n°3, pp. 5-38
  • Chollet Pierre et Meschi Pierre-Xavier (2011), « Investissement des multinationales dans les pays émergents et valeur actionnariale », Revue Française de Gestion, Vol. 215 n°, pp. 13-29
  • Amadieu P. et Viviani J.L. (2011), « Intangible expenses: a solution to increase the French wine industry performance? », European Review of Agricultural Economics, Vol. 38 n°2, pp. 237-258
  • Amadieu P. et Viviani J.L (2010), « Intangible effort and performance: the case of the French wine industry », Agribusiness, Vol.  n°103, pp. 31-48

Communications

  • Challita, S., Aurier, P. and Sentis, P. (2016), «Linking ownership structure and branding strategy to financial performance and stability: case of French wine cooperatives», 19th World Marketing Congress, Paris, France, 20-23 Juillet
  • Challita, S., Aurier, P. and Sentis, P. (2016), «Lier la structure de propriété et la stratégie de marque à la performance et la stabilité financières: le cas des coopératives de vin françaises », 32ème congrès de l’association française du Marketing, Lyon, France, 18-20 mai
  • Challita, S., Aurier, P. and Sentis, P. (2016), «Linking ownership structure and branding strategy to financial performance and stability: case of French wine cooperatives», The 1st International workshop on Innovations in Wine Business, Montpellier, France, 20-21 janvier
  • Challita, S., Sentis, P. and Aurier, P. (2016), «Cooperative and Investor Owned thrifts: A comparison of activities, business lines, performances, and risk», The 2nd international cooperative alliance conference, Alméria, Espagne, 24-27 mai
  • Duval, L. Maurel, C. et Viviani, JL. (2016), «Adéquation du mode d’exportation avec la stratégie concurrentielle à l’export comme déterminant de la performance export – le cas de la filière vin en France», 6ème Conférence annuelle d’Atlas AFMI, Nice, France, 6-8 juin
  • Saïsset L.A., Rivière-Giordano G., Amadieu P. (2016), «The key role of stakeholders on wine cooperatives governance and performance », ICA Research International Conference, Alméria, 24-27 mai
  • Sentis, P. , Challita, S., Saisset, L. (2016), «Séssion spéciale: La performance des coopératives», 3ème sommet international des coopératives, Québec, Canada, 10-13 Octobre

 

  • Cellier Alexis, Chollet Pierre et Sandwidi Blaise (2015), «Interactions between Corporate Social Responsibility and Financial Risk: International Evidence», 32nd International Conference of the French Finance Association, Cergy (France), June 1-3
  • Cellier Alexis, Chollet Pierre et Sandwidi Blaise (2015), «Interactions between Corporate Social Responsibility and Financial Risk: International Evidence», The 22nd Annual Global Finance Conference, Hangzhou (China), April 24-26
  • Giordano-Spring S., Rivière-Giordano G. (2015), «Does the assurance level of environmental disclosure affect financial analysts’ decisions? An experimental Study», CSEAR France, Paris, 10-11 juin
  • Martinez I., Gillet-Monjarret C. & Rivière-Giordano G. (2015), «La perception des CAC français sur la vérification sociétale: une expérimentation», CSEAR France, Paris, 10-11 juin
  • Martinez I., Gillet-Monjarret C. & Rivière-Giordano G. (2015), «La perception des CAC français sur la vérification sociétale: une expérimentation», Congrès de l’Association Francophone de Comptabilité (AFC), Toulouse, 19-20 mai
  • Mussol, S., Aurier, P. et Séré de Lanauze, G. (2015), «Approche relationnelle des actions au point de vente : les bénéfices perçus des dégustations, jeux et loteries en rayon.», 31ème Congrès International de l’Association Française du Marketing, Marrakech, Maroc, 20-22 mai
  • Mussol, S., Aurier, P. et Séré de Lanauze, G. (2015), «The role of in-store actions in building consumer-brand relationships.», Consumer-Brand relationships Conference, Porto, Portugal, 21-23 mai
  • Rivière-Giordano G., Giordano-Spring S. (2015), «Does the assurance level of environmental disclosure affect financial analysts’ decisions? An experimental Study», CSEAR UK, London, 25-27 August
  • Saïsset L.A. & Rivière-Giordano G. (2015), «Agricultural cooperatives performance measurement dilemma: wine cooperatives case in Languedoc-Roussillon», ICA Research International Conference, Paris, 27-30 mai

 

  • Amadieu P., Picot-Coupey K. et Viviani J.L. (2014), «Company-owned stores, franchises stores or/and stores-within-a-store: can any organizational form yield better performance? Evidence from French fasion retailer», XXIII° conférence de l’AIMS (Association Internationale de Management Stratégique), Rennes, 26-28 mai
  • Amadieu P., Picot-Coupey K. et Viviani J.L. (2014), «Is any organizational form superior in terms of financial performance? Theoretical analysis and evidence from the fashion retail sector», International Workshop in Franchising, Services and Retail Chains, Rennes, 11-12 juin
  • Cellier Alexis et Chollet Pierre (2014), «The effects of social ratings on firm value », 5th International Research Meeting in Business and Management, Nice, July 7-8
  • Challita, S., Sentis, P. and Aurier, P. (2014), «Do cooperatives perform better than capitalistic firms? The impact of governance on financial structure and performance», 2ème sommet international des coopératives, Québec, Canada, 5-12 octobre
  • Challita, S., Sentis, P. and Aurier, P. (2014), «Do cooperatives perform better than investor owned firms? The impact of governance on financial structure and performance», Multinational finance Society conference, Prague, République Tchèque, 30 Juin-2 Juillet
  • Challita, S., Sentis, P. and Aurier, P. (2014), «Do cooperatives perform better than capitalistic firms? The impact of governance on financial structure, performance and volatility», 14th European Academy of Management’s Conference, Valence, Espagne, 10-15 Juin
  • Mussol, S., Aurier, P. et Séré de Lanauze, G. (2014), «Impacts of in-store actions on the consumer-brand relationship: a study in the ice- cream category.», Colloquium on European Research in Retailing, Breme, Allemagne, 25-27 septembre
  • Mussol, S., Aurier, P. et Séré de Lanauze, G. (2014), «Relational benefits of in-store actions: Analysis of the adaptability of a measurement scale of action perceived value.», International Marketing Trends Conference, Venise, Italie, 23-24 janvier
  • Rivière-Giordano G. & Giordano-Spring S. (2014), «La diffusion d’informations RSE des entreprises agroalimentaires est-elle une réponse à l’attention médiatique sur les enjeux sociétaux ? Le cas de Bonduelle», 35ème Congrès de l’Association Francophone de Comptabilité (AFC), Lille, 27-28 mai

 

  • Alonso Ugaglia, A.; Del’homme, B. et Maurel, C. (2013), «Evolution of the concept of « corporate performance »», AAWE 7th Annual Conference, Stellenboch, South Africa, 26-29 juin
  • Amadieu P., Picot-Coupey K. et Viviani J.L. (2013), «Financial performance of store-within-store strategy in the French fashion industry», American Marketing Academy Summer Conference, Boston, 9-11 août
  • Boysselle, J. Aurier, P. Séré de Lanauze, G (2013), «The role of culture in value perception of corporate social responsibility communication in food purchasing decisions: the case of France and Mexico. », EMAC, the 42nd European Marketing Academy Conference, istanbul, Turquie
  • Boysselle, J. Aurier, P. Séré de Lanauze, G (2013), «.. I haven’t heard about it: The challenge of CSR communication in developed and developing countries in the food industry», 29ème  Congrès International de l’AFM, Association Française du Marketing, La Rochelle
  • Boysselle, J. Aurier, P. Séré de Lanauze, G (2013), «Consumer’s perceptions on environmental and social communication: the case of organic and fair trade products.», The 10th biennale conference of the European Society for Ecological Economics- RIODD, Lille
  • Cellier Alexis, Chollet Pierre et Lajili Jarjir Souad (2013), «New Empirical Evidence on Market Reactions to Changes in Socially Responsible Investment Indexes», AFFI 30th International Conference, Lyon, May
  • Cellier Alexis, Chollet Pierre et Lajili Jarjir Souad (2013), «New Empirical Evidence on Market Reactions to Changes in Socially Responsible Investment Indexes», Financial Globalisation and Sustainable Finance: Implications for Policy and Practice, Conference and Special Edition of Journal of Banking and Finance, Cap Town (Afrique du Sud), May
  • Chollet Pierre et Sandwidi Blaise (2013), «L’impact sur les marchés financiers européens de la diffusion d’alertes sociétales et de leurs évènements déclencheurs», 12ème Conférence Internationale de Gouvernance, Nantes, May
  • Kessari M.E., Rivière-Giordano G., Temri L. (2013), «Coopératives et développement durable : un lien évident ? Le cas des coopératives du Languedoc Roussillon», 8ème Congrès du RIODD, Lille, 18-21 juin
  • Mussol, S., Aurier, P. et Séré de Lanauze, G. (2013), «Identification des actions relationnelles au point de vente : une approche qualitative dans le domaine des produits de grande consommation vendus en hyper et supermarchés.», 16ème Colloque International Etienne Thil sur la distribution, Paris, France, 2-4 octobre
  • Mussol, S., Aurier, P. et Séré de Lanauze, G. (2013), «Bénéfices relationnels des actions au point de vente : le cas des produits agroalimentaires vendus en hyper et supermarchés.», 9ème Journée AFM « Marketing Agroalimentaire », Montpellier, France, 29-sept.
  • Rivière-Giordano G. (2013), «Quelles implications de la loi Grenelle 2 en matière de vérification sociétale ?», 8ème Congrès du RIODD, Lille, 18-21 juin
  • Rivière-Giordano G. (2013), «Quelles implications de la loi Grenelle 2 en matière de vérification sociétale ?», CSEAR France, Montpellier, 2-3 mai
  • Rivière-Giordano G. & Giordano-Spring S. (2013), «Entre réglementation et légitimité : quelles stratégies de divulgation sociétale des firmes agroalimentaires ?», CSEAR France, Montpellier, 2-3 mai

 

  • Amadieu P., Couderc J.P. et Viviani J.L. (2012), «Financial Reaction to Business Cycle in Period of Difficulties, The Case of French Wine Companies», 6th AAWE Annual Conference (American Association of Wine Economists), Princeton, 7-10 juin
  • Amadieu P., Picot-Coupey K. et Viviani J.L (2012), «Shops-within-Shops: Determinants of the Choice and Impact on Retail Company Financial Performance», 17th EAERCD Conference (European Association in Education and Research in Commercial Distribution), Valencia, 3-5 juillet
  • Boysselle, J. Aurier, P. Séré de Lanauze, G (2012), «Helathier, Greener, and socially aware…but is it true? The effects of CSR communication and consumer’s perception in food purchasing decisions», Conférence Annuelle des Jeunes Chercheurs en Economie et en Gestion (CAJCEG), Amiens
  • Boysselle, J. Aurier, P. Séré de Lanauze, G (2012), «CSR communication and customer’s perceived value: Customers preference for small and local agribusiness in the food category», RENT XXVI, Research in Entrepreneurship and Small Business Conference, Lyon
  • Boysselle, J. Aurier, P. Séré de Lanauze, G (2012), «CSR Communication and perceived value: The role of consumer’s perception in food purchasing decision», Huitième Journée AFM du Marketing Agroalimentaire, Montpellier, France., Montpellier
  • Cellier Alexis, Chollet Pierre et Gajewski Jean-François (2012), «Why Do Investors Trade Around Social Rating Announcements», 19th Annual Conference of the Multinational Finance Society, Krakow, Poland, June 24-27
  • Cellier Alexis, Chollet Pierre et Gajewski Jean-François (2012), «Why Do Investors Trade Around Social Rating Announcements», AFFI 29th International Conference, Strasbourg, May
  • El Kharrazi N., Couderc J.P., Rivière-Giordano G. (2012), «Echec, défaillance, faillite, disparition d’entreprise : de quoi parle-t-on ?», Conférence Internationale de Gouvernance, Lyon, 24-25 mai
  • Kessari M.E., Rivière-Giordano G., Temri L. (2012), «Les coopératives « naturellement » plus responsables ? Le cas des coopératives du Languedoc Roussillon», Colloque international Modèles agricoles coopératifs, Paris, 6-7 novembre
  • Maurel, C. (2012), «Wine as a financial asset: an overview through the literature and Liv-ex evolution since its birth», First International Conference on Innovation & Trends in Wine Management, Dijon, France, 22-juin
  • Maurel, C. (2012), «Les indicateurs de performance financière sont-ils vraiment les principaux critères d’octroi de financement bancaire pour les PME ?», 11ème CIFEPME, Brest, France, 24-26 octobre
  • Maurel, C. (2012), «Activité export et performance financière des PME : le cas de la filière vin française», iSME International Conference on the Internationalization of SMEs,, Pau, France, 1-3 décembre
  • Mussol, S. (2012), «Actions en point de vente: impacts sur la création de sens développé dans le cadre de la relation à la marque. Applications aux produits de consommation courante.», Colloque Doctoral de l’AFM, Brest, France, 15-16 mai
  • Rivière-Giordano G. (2012), «Vérifier les informations environnementales pour crédibiliser le green reporting et enrayer le green washing», 8ème Journée de l’Association Française de Marketing, Montpellier
  • Temri L., Rivière-Giordano G., Kessari M.E. (2012), «Innovation et développement durable dans les entreprises agroalimentaires du Languedoc-Roussillon», Ecole d’été du Réseau de Recherche sur l’Innovation (RRI), Montpellier, 29 août-01 sept

 

  • Amadieu, P., Maurel, C. et J-L. Viviani (2011), «Intangible expenses, export intensity and company performance in the French wine industry», Association of Wine Business Research Congress, Bordeaux, France, 9-11 juin
  • Cellier Alexis et Chollet Pierre (2011), «The Impact of Corporate Social Responsibility Rating Announcements on European Stock Prices», EFMA Annual Meeting, Braga Portugal, June
  • Cellier Alexis et Chollet Pierre (2011), «The Impact of Corporate Social Responsibility Rating Announcements on European Stock Prices», AFFI 28th International Conference, Montpellier, May
  • Rivière-Giordano G. (2011), «Is the environmental disclosure profitable for agrofirms?», European Accounting Association (EAA) Congress, Research Forum, Rome, 20-22 April
  • Rivière-Giordano G. & Giordano-Spring S. (2011), «Le lien entre l’engagement sociétal et la performance financière : une application au secteur agroalimentaire», 32ème Congrès de l’Association Francophone de Comptabilité (AFC),, Montpellier, 10-11 mai

 

  • Amadieu P. et Viviani J.L. (2010), «Développement durable, flux comptables et évaluation d’entreprise», Congrès AFC, Nice, mai
  • Cellier A. et Chollet P. (2010), «The Impact of Corporate Social Responsibility on Stock Prices : an Event Study of Vigeo Rating Announcement», 16th Annual International Sustainable Development Research Conference, Hong-Kong China, May